Terug naar nieuwsoverzicht

Van koffiespeciaalzaak tot bijzondere theesmaak: Nederland vindt zijn koffie en thee steeds vaker online

Door Koffie & Thee Nederland | 30 december 2021

Met 96% van de Nederlanders die wel eens iets online koopt (Bron: Ruigrok Netpanel, 2021), is online shoppen tegenwoordig niet meer weg te denken. Ook voor de aankoop van koffie en thee zien consumenten de mogelijkheden die het online winkelen biedt. Dat blijkt uit de speciale ‘online’ editie van het tweejaarlijkse Nationaal Koffie & Thee Onderzoek, dat dit najaar is uitgevoerd in opdracht van branchevereniging Koffie & Thee Nederland. 

Ruim één derde van de koffiekopers in Nederland besteld wel eens koffie online. Deze koffie wordt voornamelijk bij de dagelijkse boodschappen of via speciaalzaken aangeschaft. Voor thee ligt het aandeel iets lager maar ook daar koopt ruim een kwart van de theekopers wel eens de thee online.

Nooit meer zonder

Nu we met z’n allen vaker thuis zitten, is er ook een toename in online boodschappen in 2021 te zien. Met ruim 33% van de Nederlanders die wel eens boodschappen online besteld (Bron: Ruigrok Netpanel, 2021), is het misschien niet zo gek dat mensen ook voor hun routineproducten als koffie en thee uitwijken naar het internet. Eén van de veelvoorkomende redenen voor het online kopen van koffie en thee is dan ook het gemak dat hierbij komt kijken. Mensen waarderen dat ze online niet gebonden zijn aan de openingstijden van supermarkten, maar met één druk op de knop hun producten aan het winkelwagentje kunnen toevoegen.

Merken zoals Illy spelen hier op in door naast een eigen webshop, een koffieabonnement aan te bieden. “Sinds 2014 bieden wij koffie abonnementen aan, nadat een trouwe klant als grapje zei dat hij wel een abonnement bij ons kon afsluiten voor de koffie. Uit marktonderzoek bleek dat meerdere klanten de voordelen ervan inzagen en zodoende hebben wij de abonnementen ontwikkeld zoals wij die nu op onze website aanbieden.”, aldus Mitch van Loenen van Illy. Wel zijn de klantverwachtingen sinds die tijd veranderd, waardoor Illy in 2022 zijn koffieabonnementen opnieuw gaat inrichten. “Het nieuwe abonnement moet de klant meer vrijheid en flexibiliteit geven, iets wat vandaag de dag erg belangrijk is. Hoeveel kopjes koffie men thuis nuttigt schommelt als reactie op de wisselende maatregelen ter bestrijding van de pandemie Het vernieuwde koffieabonnement is een service van ons, die de consument meer gemak, continuïteit én korting biedt.”

“Het nieuwe (online, red.) abonnement moet de klant meer vrijheid en flexibiliteit geven, iets wat vandaag de dag erg belangrijk is. Hoeveel kopjes koffie men thuis nuttigt schommelt als reactie op de wisselende maatregelen ter bestrijding van de pandemie.”
Mitch van Loenen, Illy

Meer keuze

Voor een routineproduct als koffie of thee is het voor veel mensen ook interessant om soms af te wijken van het dagelijkse kopje. Men gaat bijvoorbeeld op zoek naar speciale smaken of soorten die niet in de fysieke supermarkt te vinden zijn. Bij deze zoektocht wordt regelmatig gekeken naar onder andere duurzaamheid, kwaliteit en exclusiviteit. De online koffie- en theemarkt reageert op deze vraag door een breder, specialer aanbod te bieden. De feestdagen zijn voor veel mensen ook een mooie gelegenheid om exclusievere koffie en thee te bestellen voor bijvoorbeeld gasten of als cadeau.

Here to stay

Waar online koffie en thee voor de één niet meer dan routineproducten zijn, blijken deze producten voor de ander juist een kans om bijzondere varianten te proberen. In een land als Nederland, waar gemiddeld 4 koppen koffie en 3 koppen thee per dag worden gedronken (Bron: Nationaal Koffie & Thee Onderzoek 2020), is het misschien niet zo gek dat mensen deze producten ook online zijn gaan opzoeken. Op het gebied van gemak, ruimer aanbod, en prijs bieden online verkopers van koffie en thee steeds meer mogelijkheden. Het is duidelijk: het online bestellen van koffie en thee is voorlopig niet meer weg te denken.

——

Over het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek

In opdracht van Koffie & Thee Nederland is dit de derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek. Deze speciale editie heeft zich specifiek gericht op de Nederlandse online koffie- en/of theekoper vanaf 16 jaar oud die in het afgelopen jaar minimaal één keer online koffie en/of thee hebben besteld. Met dit onderzoek brengt de branchevereniging het gedrag, de argumentatie en de behoefte van online koffie- en/of theekopers in kaart. Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok Netpanel in september 2021 en is in totaal ingevuld door 616 respondenten. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. 

Naast de speciale editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek, bevat dit persbericht ook resultaten van het What’s Happening Online 2021 onderzoek dat jaarlijks op eigen initiatief door Ruigrok Netpanel wordt uitgevoerd. Hierin worden de resultaten opgedeeld in vier verschillende generaties (digitieners, millennials, generation X, babyboomers), om zo de trends bij te houden op het gebied van online gedrag. De datacollectie vond plaats in maart 2021 en bestond uit 2.053 respondenten die wederom representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau zijn samengesteld.